Pressröster

pressröster

 

 

Richard III – Family business

Varietéteatern Barbès, 2012.

 

"... Nina Jemth, en överdådigt bra Richard III - avskyvärd och sårbar på en och samma gång. Hon är Richard helt enkelt, människan Richard.”

Skånska dagbladet

 

”I huvudrollen ses en briljant Nina Jemth, puckelryggigt hukande från illdåd till illdåd när släktträdet gren för gren skärs ner och bara den egna kvisten återstår.

Sydsvenskan

 

”In med Nina Jemths Richard, hennes vattniga blick, väsande röst och kutryggen som buktar under skinnpajen.”

Sydsvenskan

 

”Nina Jemth ägnar sig enbart åt titelrollen - med illvilligt imponerande resultat.”

Kvällsposten

 

 

 

Det började som en skakning

Teater 23/Barbès, 2011 – 2012. Uttagen till Bibu.

 

”Allra mest imponerande är ändå Nina Jemth som den tystlåtna kärlekstörstande Cookie som aldrig får tala till punkt och ändå hånas för sin tystlåtenhet.”

Skånska dagbladet

 

”Macbeth – Blod istället för mjölk” med Varietéteatern Barbès, 2009.

”Ett eget smärtcentrum är Nina Jemth som gör Lady Macbeth till en besatt rockbrud med en bedagad klubbdivas väsande diktion.”

Kvällsposten

 

 

 

Vanfödd kärlek

Varietéteatern Barbès, 1999.

 

”Nina Jemths underbara porträtt av den puckelryggiga Krippel … är det enda som förmår gripa tag band alla skräckeffekter.” '

Kvällsposten

 

”Jag vill framförallt nämna Nina Jemth som med sin följsamhet och ackuratess gestaltar Krippel.”

Kristanstadbladet

 

 

 

Compagnie of strangers

Moomsteatern, 2010/2011

 

”… superproffsiga och extremt lyhörda Nina Jemth …”

Sydsvenskan

 

 

 

Love och cirkusfåglarna

Teater Sagohuset, 2009/2010

 

”Nina Jemth gör en underbar Abra som sett sina bästa dagar.

Sydsvenskan

 

”Frågan är väl om uppsättningen blivit vad den är utan Jemths utsökta timing, koncentrerade avslappning och föränderliga fysik.

Kvällsposten

 

 

 

Elefantmannen

Moomsteatern, 2007

 

”Nina Jemth i rollen som aktrisen Mrs Kendal är verkligen underbar i sin spännvidd, från vamp och feme fatale till oändligt klok och moderlig sällskapsdam.”

Sydsvenskan

 

 

 

Malmö brinner

Drömmarnas hus, 2005

 

”Radarparet Jemth och Öhlund är utmärkta som de lynniga ödesgudinnorna.”

Sydsvenskan

 

 

 

Nativity

Varietéteatern Barbès / Teater Sagohuset, 2003

 

”… en enastående Nina Jemth …”

Kvällsposten

 

 

 

Tapetdamen

Unga teatern / Malmö musikteater, 1997

 

”Nina Jemths ansikte växlar mellan sorg, tristes, förväntan i en svartvit spelstil som ändå inte saknar vare sig skuggor eller dagrar.

Sydsvenskan

 

”Alldeles lysande spel av Nina Jemth som tapetdamen.”

Arbetet

 

”Nina Jemth har en absolut koncentration och behärskar suveränt de fysiska uttrycken.”

Skånska dagbladet

 

 

 

Krigaren

Teater Sagohuset, 1996

 

” Nina Jemth från Varietéteatern Barbès tillför en exakt behärskning av de fysiska uttrycksmedlen.

Sydsvenskan

 

 

 

Holyrood fruar

Darling Desperados, 1996

 

”Imponerad blir jag inte minst av Nina Jemth, hon presenterar en fullkomligt absurd extatisk dans, sprängfylld med återhållen kättja som blir en av föreställningens definitiva höjdpunkter.”

Nordvästra Skåne

 

 

”… Nina Jemth är gripande tragisk som Magde, den kanske starkaste scenen i hela föreställningen blir också den när Magde tänker sjunga med en snyggt draperad doakör.”

Skånska dagbladet

nina.jemth@telia.se

+46 70 495 45 58

 

Design: Ilkka Häikiö 2013